Výhoda alebo konflikt záujmov ?

Autor: Jozef Miloslav Smrek | 13.1.2011 o 15:30 | Karma článku: 6,40 | Prečítané:  675x

Rok plný hektiky na našej politickej scéne máme za sebou a každý sa už sústreďuje na dni budúce. Práve v tejto súvislosti však treba mať na zreteli udalosti minulé, aby sme vedeli, čo môžeme očakávať v budúc-nosti.

Jednou z udalostí, ktorá významne zasiahne do nášho verejného života v nasledujúcich mesiacoch i rokoch, boli komunálne voľby. A práve na tie chcem zamerať svoju pozornosť v nasledujúcich riadkoch a nadviazať tak na tému, o ktorej som písal vo svojich dvoch predchádzajúcich článkoch. (Bližšie viď : http://jozefmiloslavsmrek.blog.sme.sk/c/242680/Prva-lastovicka-smerom-k-ustavnosti.-html a http://jozefmiloslavsmrek.blog.sme.sk/c/242695/A-prva-lastovicka-vo-svojom-lete.html ).

Z rôznych analýz, ktorými nás po voľbách zaplavovali média, sme sa o. i mali možnosť dozvedieť, že z pomedzi novozvolených primátorov a starostov sú deviati z nich súčasne i poslancami NR SR. Iba jeden z nich, primátor Liptovského Mikuláša, sa vzdal poslaneckého mandátu, primátor Košíc sa vyjadril, že o zotrvaní v parlamente sa rozhodne po prvých skúsenostiach so zvládaním primátorskej a poslaneckej funkcie. Ostatní považujú súčasný výkon poslaneckej a primátorskej, resp. starostovskej funkcie za výhodu.

V rámci predvolebných „kortešačiek" pred komunálnymi voľbami mal som možnosť na tému rôznych „boľačiek" nás bežných občanov rozprávať sa o.i. aj s pani Tatianou Rosovou, vtedy kandidátkou, dnes už starostkou mestskej časti Bratislava - Staré Mesto, ktorá je súčasne aj poslankyňou NR SR. Samozrejme, že som otvoril aj moju „srdcovku" - povinnosť vlastníkov priľahlých pozemkov udržiavať chodníky čisté a v schodnom stave. Bol som prekvapený a priznám sa aj zarazený, razantnosťou a jednoznačnosťou jej odmietavého stanoviska, aby túto povinnosť prevzali na seba mestá a obce, ako skutoční vlastníci chodníkov.

Nezabrali žiadne argumenty. Ani taký, že je to v rozpore s Ústavou SR, pretože podľa ústavy „nikoho nemožno poslať na nútené práce (zvýraznené autorom) alebo nútené služby... a potom ďalej, že toto ustanovenie sa nevzťahuje na menšie obecné služby na základe zákona (v tomto prípade cestného zákona), alebo, že je neúnosné, a v rozpore s ľudskými právami zaťažovať ,najmä starých a chorľavistých dôchodcov, častokrát už nevládnych plniť túto „povinnosť", rizikom platiť z aj tak veľmi malého dôchodku niekomu zdravotný regres za zdravotnú ujmu, ktorá vznikne úrazom s trvalými následkami na chodníku, z ktorého nebol vôbec, alebo neskoro, alebo nedostatočne odprataný sneh.

Protiargumentom bola napr. dôvodná obava z toho, že vznikne „finančný tunel" od firmy, ktorá by bola poverená čistením chodníkov v mene obce a niekoho „súkromnou peňaženkou", resp., že vlastne ide o protislužbu: Pretože obec nám postavila chodníky a tým sa vlastne môžeme dostať do našich domov, malo by byť samozrejmosťou, že za to budeme udržiavať chodníky v schodnom stave. (Akoby sme neplatili obecné dane z nehnuteľností !). Okrem toho, údajne v Česku mali s tým veľké problémy, keď tá povinnosť prešla vlani na mestá a obce. Jediné čo prisľúbila pani  Rosová sa pokúsiť vyriešiť je neprimeranosť zaťaženia v prípadoch, keď na jeden dom pripadá na udržiavanie chodníka veľká výmera.

Ľudsky chápem pani starostku Rosovú, že sa bráni tomu, aby predmetná povinnosť pripadla na mestá a obce, kde podľa ústavy patrí. Som si vedomý aj toho, že spočiatku s tým budú určite aj pracovné i určité finančné problémy. Ale aj tak by tieto argumenty, podľa môjho názoru nemali stáť nad ľudskými právami a nad ústavnosťou, ktoré jednoznačne uprednostňujú záujem občana.

Z tohto hľadiska nepovažujem spojenie výkonu funkcie poslanca zákonodarného zboru s funkciou primátora, resp. starostu za výhodu, ale za konflikt záujmov. Za konflikt medzi zastávaním záujmov i ľudských práv občanov a ústavnosti a medzi zastávaním záujmov obce na úkor občanov.

Mám obavu, že tá „moja lastovička" k ústavnosti nedoletí...

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Ako narastú platy vo Volkswagene a čo s obednou pauzou

Finálna dohoda je pri tretej tarifnej triede vyššia.

DOMOV

Muži v horúčavách trpia pre módu - ak je povinná

Slovenskí šoféri sú na tom lepšie ako Francúzi.


Už ste čítali?